Tarinat

Torilla tavataan

Mehiläisen asiakaspalvelukeskuksessa keittiölläkin on oma nimi.

Mehiläisen asiakaspalvelijat Porvoossa pitävät torikokouksia ja keittävät kahvinsa Borgå Diamant Caféssa. Kyllä: tiimipalavereihin todellakin kokoonnutaan viihtyisälle torille, jota reunustavat viherkasvit. Yhdellä laidalla odottaa kutsuvan pehmeä sohva ja luonnonvaloa tilaan tuo kattoikkuna. Ja kyllä: lounaseväät lämpiävät oman Timantti-kahvilan modernin ilmeen kätköissä. Kahvilaan saa valittua tarpeen mukaan joko tunnelmavalaistuksen tai kirkkaamman kattovalon.

Palveluesimies Taru Summanen kutsui alusta saakka isoa aulatilaa toriksi. Nimi jäi elämään, ja nyt työntekijät tapaavat torilla palaverien ja ruokailun merkeissä.

– Kutsuin tätä isoa, avointa tilaa alusta asti toriksi. Nimi jäi elämään, palveluesimies Taru Summanen hymyilee ja nyökkää tyylikkäiden pöytien ja tuolien kansoittamaa avotilaa, jossa työntekijät paitsi kokoustavat, kokoontuvat myös nauttimaan lounasta.

Keittiö puolestaan sai Diamant Café -nimensä siitä timanttisesta porukasta, joka toimistossa työskentelee.

– Koska suomenkielinen ”Porvoon Timantti-kahvila” olisi ollut liian pitkä nimestä kertovaan valotauluun, päädyimme ruotsinkieliseen versioon.

Tyylikäs keittiö kantaa nimeä Borgå Diamant Café.

Mehiläisellä on koko maassa valtakunnallisia asiakaspalvelukeskuksia kaikkiaan viisi. Porvoon-toimipiste muutti huhtikuun alussa Rauhankadulta Linnankoskenkadulle entiseen Maanmittauslaitoksen ja Verotoimiston rakennuksen neljänteen kerrokseen.

– Sopivat tilat löytyivät loppujen lopuksi kohtalaisen helposti. Aiemmat tilat eivät palvelleet meidän tarpeitamme kovin hyvin ja omistajanvaihdoksen myötä teimme lopullisen päätöksen muutosta, Summanen selvittää.

– Hinta-laatu -suhde ratkaisi. Emme myöskään tarvinneet monelle muulle toimijalle olennaisia katutasojen tiloja, sillä meillähän ei käy asiakkaita, vaan palvelu tapahtuu puhelimitse. Otamme vastaan ajanvarauksia ja ratkomme soittajien terveyteen liittyviä ongelmia.

Toimistohuoneissa on mukavasti valoa useiden ikkunoiden sekä lasisten väliseinien ansiosta. Asiakkaita palvelevat tässä huoneessa Nana Silvennoinen ja Riikka Tiilikainen.
Mehiläisen tiimille oli alusta alkaen selvää, että tiloista halutaan pehmeän kodikkaat, ei steriiliä “sairaalaympäristöä”.

Neljännessä kerroksessa on neliöitä kaikkiaan viitisen sataa. Mehiläisen käytössä on kerrosalasta noin puolet. Sen kummempia taikatemppuja ei tilojen jakamisessa tarvittu. Ne ovat helposti muunneltavissa, jos toiseen puoliskoon muuttaa uusi vuokralainen. Hommasta selvitään parilla väliseinällä.

– Emme myöskään joutuneet remontoimaan toimistohuoneita millään tavalla, ne olivat jo valmiiksi oikein hyvässä kunnossa.

Sen sijaan keittiö sai kovaa kyytiä. Summanen kertoo, että nähdessään keittiön ja ”torin” välisen umpiseinän hän tiesi välittömästi, että avaruutta on saatava lisää.

– Sanoin heti, että tuohon räjäytetään aukko, Summanen nauraa.

Nyt keittiöstä voi mukavasti seurata ”torin” tapahtumia – ja toisin päin.

Hanna Djupsjöbacka Altay on tyytyväinen Mehiläisen asiakaspalvelukeskuksen uusiin tiloihin Linnankoskenkadulla.

Asiakaspalvelukeskuksessa tehdään tällä hetkellä töitä hybridimallilla. Työntekijät ovat vuorotellen välillä etätöissä, välillä toimistolla.

– Uskon, että tämä saattaa jäädä ihan pysyväksi työskentelytavaksi, Taru Summanen pohtii.

Asia on otettu huomioon jo tilojen vaihdosta suunniteltaessa. Nykyiset 16 työntekijää jakavat keskenään kahdeksan toimistohuonetta, joten olemassa oleville tiloille riittää kyllä käyttäjiä.

– Ja sehän on kasvavan yrityksen ”ongelma”, että tiloja saatetaan tulevaisuudessa tarvita enemminkin lisää kuin vähemmän!

Ensiapukaapissa on nykypäivän tarvikkeiden lisäksi myös pari nostalgiapalaa. Ne odottivat tilojen uusia käyttäjiä valmiina paikoillaan.

Teksti ja kuvat: Sanna Puisto